[Editorial] Street Fighter : Shinku Shooooryuuuuukeeeeeeeeeen!!!!

street-fighter-editorial
Feb
16

[Editorial] Street Fighter : Shinku Shooooryuuuuukeeeeeeeeeen!!!!

Ακόμη θυμάμαι τα γλυκά καλοκαιρινά μεσημέρια και απογεύματα όταν έφευγα από το φροντιστήριο των αγγλικών και γύριζα σπίτι όπου με περίμενε ο αδερφός μου με το Sega Mega Drive ενεργό έτοιμος για μια σειρά μαχών στο Super Street Fighter II. Όλο το δωμάτιο γέμιζε από τις κραυγές των ειδικών επιθέσεων, τα βογκητά πόνου του ηττημένου και το γλυκιά ανακοίνωση «you win». Το παιχνίδι αυτό ήταν και είναι για μένα κάτι παραπάνω από ένα fighting παιχνίδι μιας και είναι φορτωμένο από μια ατελείωτη λίστα εμπειριών που δύσκολα μπορούν να εκφραστούν με την πεπερασμένη σημασία των λέξεων.

Δεν είναι μόνο εκτόξευση hadouken και ελικοπτεράκια αλλά η γέννηση των παιχνιδιών ξύλου όπου η στρατηγική και η τεχνική παίζουν σοβαρό ρόλο. Σίγουρα υπάρχουν τόσα και τόσα fighting παιχνίδια στις μέρες μας και κάποια από αυτά ιδιαίτερα αξιόλογα, εντούτοις δεν έχουν όλα καταφέρει να διατηρήσουν την αρχική τους φήμη στις συνέχειές τους. Σίγουρα, η ιστορία του Street Fighter δεν ήταν πάντοτε εκείνη της απόλυτης και αδιάλειπτης επιτυχίας και πέρασε από φάσεις που αν μη τι άλλο κλόνισαν τη σειρά και τους φανατικούς θαυμαστές της αλλά πρέπει να αναλογιστούμε ότι αριθμεί σχεδόν 30 χρόνια ύπαρξης.

Είναι πολλά έτσι δεν είναι; Στο σημείο αυτό θα ήθελα μαζί σας να δούμε κάποιες φάσεις αυτής της ιστορίας, εν αναμονή της ομολογουμένως ιδιαίτερα εντυπωσιακής πέμπτης συνέχειας…

STREET FIGHTER

maxresdefault

Το 1987 ήταν η χρονιά που το πρώτο Street Fighter είδε το φως του κόσμου.

Κυκλοφόρησε σε κερματοδέκτες, σε PC και στο TurboGrafx. Σήμερα είναι ιδιαίτερα σπάνιο να το βρείτε αφού δεν είχε κυκλοφορήσει σε κονσόλες, εκτός αν έχετε τη συλλογή με τα κλασικά παιχνίδια της Capcom (PSP, PS2, XBOX) ή αν είστε πειρατές γκουχ*mame*γκουχ. Το παιχνίδι είναι αρκετά διαφορετικό από οποιοδήποτε άλλο της σειράς και αν καταπιαστείτε με αυτό για λίγο θα σας φανεί ιδιαίτερα απλοϊκό σε αυτά που προσφέρει. Να θυμάστε όμως ότι τότε ήταν μια άλλη εποχή.

Ο παίκτης αναλαμβάνει αποκλειστικά και μόνο τον έλεγχο του Ryu, ενός Γιαπωνέζου μαχητή που ταξιδεύει από χώρα σε χώρα και νικά μαχητές του δρόμου που τους χειρίζεται η CPU. Παλεύετε χρησιμοποιώντας τρία κουμπιά μπουνιάς και άλλα τρία κλωτσιάς για ελαφρύ, μεσαίο και δυνατό χτύπημα, ήτοι περισσότερα από κάθε άλλο fighting που ήταν διαθέσιμο στην εποχή του. Το στοιχείο αυτό το ξεχώριζε ευθύς αμέσως και αποτελούσε έναν πρώτο επίπεδο ανάπτυξης στρατηγικής. Το πιο ιδιαίτερο χαρακτηριστικό του όμως ήταν ότι πρόκειται για το πρώτο fighting που εισήγαγε ειδικές τεχνικές που μπορούσαν να εκτελεστούν πραγματοποιώντας συγκεκριμένο συνδυασμό με το μοχλό κατεύθυνσης και ένα κουμπί μπουνιάς ή κλωτσιάς.

Ανάλογα με το κουμπί μπουνιάς ή κλωτσιάς που ο παίκτης θα πατούσε, η ειδική τεχνική θα είχε διαφορές στην ταχύτητα και τη ζημιά που θα προκαλούσε. Ένας δεύτερος παίκτης θα μπορούσε να διακόψει ανά πάσα στιγμή το, κατά τα άλλα ενός παίκτη, παιχνίδι λαμβάνοντας τον έλεγχο του Ken, του Αμερικανού αντιπάλου του Ryu που απλώς ήταν το ίδιο μοντέλο με άλλα χρώματα, όπως ο Mario και ο Luigi δηλαδή. Ο τελικός εχθρός ήταν ο Sagat που σύμφωνα με το μύθο της σειράς χτυπήθηκε από το shoryuken του Ryu και απέκτησε το σημάδι στο στήθος.

Η αλήθεια του Φανατικού: Από όλους τους χαρακτήρες που εμφανίστηκαν στον τίτλο ξαναείδαμε μόνο τους: Gen, Birdie, Adon και Sagat. Τους υπόλοιπους τους κατάπιε μαύρο χιόνι. Θα περίμενε κανείς η Capcom να χτίσει στους υπάρχοντες χαρακτήρες για τη συνέχεια, αλλά είχε άλλα σχέδια.

STREET FIGHTER II

227839-8-street-fighter-ii-the-world-warrior-1991

Όλο το ζουμί είναι εδώ. Το Street Fighter II είναι το Street Fighter που ξέρουμε και αγαπάμε μέχρι σήμερα.

Πρωτοκυκλοφόρησε το 1991 με την ονομασία Street Fighter II: The World Warrior. Ήταν το πρώτο παιχνίδι ξύλου που έδινε τη δυνατότητα σε δύο παίκτες να διαλέξουν από μια λίστα χαρακτήρων με διαφορετικό στυλ πάλης και διαφορετικές κινήσεις. Η ποικιλία στις μάχες ήταν ο σημαντικότερος παράγοντας που έκανε τους παίκτες να κολλήσουν με τον τίτλο και δημιούργησε μια σχολή από τελειομανείς που είτε ήθελαν να γνωρίζουν ένα χαρακτήρα όσο κανένας άλλος ή να μάθουν τους πάντες. Στο The World Warrior ο παίκτης καλούταν να πολεμήσει 4 αφεντικά στο τέλος: το boxer Balrog, τον Ισπανό με τη μάσκα Vega, το μονόφθαλμο πανύψηλο Sagat που είχε εμφανιστεί και στο πρώτο Street Fighter και το ψυχασθενή με το καπέλο M. Bison.

Αυτοί ήταν υπερβολικά δυνατοί και εκτός ισορροπίας, για αυτό και δεν ήταν επιλέξιμοι από τους παίκτες. Τα ονόματα σε τρία από αυτά τα αφεντικά στην αυθεντική ιαπωνική τους έκδοση ήταν διαφορετικά: ο boxer λεγόταν M. Bison, ο ισπανός Balrog και ο ψυχασθενής Vega. Αυτά τα ονόματα ισχύουν μέχρι και σήμερα στην Ιαπωνία, αλλά καθώς για ευνόητους λόγους το M. Bison του boxer θα μπορούσε να προκαλέσει μηνύσεις από τον πραγματικό boxer M. Tyson, κατά την μεταφορά του τίτλου στη Δύση έγιναν αλλαγές.

Πλάκα έχει δε νομίζετε;

Το 1992 παρουσιάστηκε το Street Fighter II: Champion Edition στα Arcades και το 1993 στις -θρυλικές πλέον- κονσόλες SNES και Sega Mega Drive. Το μεγαλύτερο ατού που παρουσίαζε ήταν η δυνατότητα του παίκτη να επιλέξει αν ήθελε να παίξει με τα τέσσερα αφεντικά και επιπλέον επέτρεπε σε 2 παίκτες να πάρουν τον έλεγχο του ίδιου χαρακτήρα (ο δεύτερος με διαφορετικό χρώμα).

Τα Street Fighter II: The World Warrior και Champion Edition γνώρισαν τεράστια επιτυχία στο SNES και Mega Drive πουλώντας για τη μαμά Capcom 14 εκατομμύρια αντίτυπα. Στους κερματοδέκτες περισσότερη τρέλα με περίπου 2 δις δολάρια στην τσέπη του Ryu. Αυτό θα πει επιτυχία.

Και πώς ακολουθείς μια τέτοια πορεία; Μα φυσικά με περισσότερες αναβαθμίσεις του τίτλου. Έτσι το Street Fighter II Turbo: Hyper Fighting έδωσε μια γερή ώθηση στην ταχύτητα των μαχών και μια φρενίτιδα που δύσκολα έβρισκε αντίπαλο.

Ακολούθησε το Super Street Fighter II με καλύτερα γραφικά, τέσσερις νέους χαρακτήρες (Cammy, T. Hawk, DeeJay και Fei Long) με διαφορετικές κινήσεις ο καθένας, το οποίο μετά τα arcades έφτασε το 1994 σε SNES, Mega Drive και 3DO. Αυτή η αναβάθμιση δεν ήταν η τελευταία βεβαίως. Συνέχεια είχε το Super Street Fighter II Turbo το οποίο ήταν ό,τι και το Super SFII σε ταχύτερους ρυθμούς και για πρώτη φορά με super μετρητή για εκτέλεση super κινήσεων! Ο κρυφός χαρακτήρας Akuma (Gouki στα ιαπωνικά) έδωσε νέες πληροφορίες στην ιστορία του Ryu και Ken.

Η αλήθεια του Φανατικού: Η μετάφραση μας παίζει παιχνίδια. Όταν ήρθε το Street Fighter στη Δύση, η ατάκα νίκης του Ryu έλεγε: «You must defeat the Sheng Long to stand a chance» ήτοι «πρέπει να νικήσεις τον Sheng Long για να έχεις ελπίδα (να νικήσεις)». Δημιουργήθηκε έτσι ο μύθος ότι ο κος Sheng Long είναι ο δάσκαλος του Ryu και του Ken. Η αλήθεια βέβαια είναι ότι το πρωτότυπο κείμενο μιλούσε για το shoryuken και δεν υπήρχε πουθενά η λέξη sheng long. Σε μετέπειτα εκδόσεις η ατάκα του Ryu άλλαξε σε «you must defeat my dragon punch to stand a chance». Η μπουνιά του δράκου είναι όντως πολύ πιο κοντά στην πραγματική σημασία του shoryuken.

STREET FIGHTER ALPHA

118124217379

Αντί να δούμε το Street Fighter III, η επόμενη κίνηση της Capcom ήταν η έκδοση του Street Fighter Alpha (Street Fighter Zero για την Ιαπωνία).

Ιστορικά τοποθετείται μεταξύ των Street Fighter και Street Fighter II και επεξηγεί πολλές πτυχές της ιστορίας των χαρακτήρων, όπως το πως απέκτησε ο Ryu την κόκκινη μπαντάνα, τι είναι ο M. Bison και η Cammy κ.λπ.. Το Street Fighter Alpha είχε 2 συνέχειες το Alpha 2 και το Alpha 3. Στις κονσόλες τα γνωρίσαμε στο Playstation αλλά και SNES (μέχρι SF Alpha2) και σίγουρα το πρώτο που πρέπει να πούμε είναι ότι και δείχνουν και παίζονται διαφορετικά.

Καταρχάς υπάρχει εμφανής αλλαγή στο σχεδιασμό των χαρακτήρων που μοιάζουν να είναι βγαλμένοι από κάποιο ιαπωνικό κινούμενο σχέδιο, ήτοι anime και επιπλέον ο ήχος είναι καθαρότερος σε όλους τους τομείς. Έπειτα, η ταχύτητα του παιχνιδιού κυμαίνεται σε φρενήρη επίπεδα, η μπάρα super δε αδειάζει σε κάθε γύρο και μάλιστα είναι χωρισμένη σε τρία μέρη υποδηλώνοντας το επίπεδο ζημιάς που θα προκαλέσετε, οι super κινήσεις είναι περισσότερες της μιας για κάθε χαρακτήρα, υπάρχει άμυνα στον αέρα, υπάρχει η δυνατότητα γρήγορης επαναφοράς στα πόδια σας μετά από χτύπημα του αντιπάλου ενώ επιπλέον δεν μπορείτε να κρατάτε άμυνα επί μακρόν μιας και υπάρχει ειδική μπάρα. Μέσα σε όλα αυτά πάνω από 20 χαρακτήρες έγιναν διαθέσιμοι μέχρι το Street Fighter Alpha 3 και σε αυτή την τρίτη έκδοση δόθηκε η δυνατότητα επιλογής των – ism.

Ο παίκτης μπορούσε να διαλέξει ανάμεσα στον κλασικό τρόπο παιχνιδιού με τις κινήσεις, τη μια super μπάρα για το ένα και πολύ δυνατό super combo και την ισορροπία του χαρακτήρα από το Super Street Fighter II Turbo επιλέγοντας το xism ή στον Alpha τρόπο παιχνιδιού με το aism. Υπήρχε και η επιλογή του vism, που πρωτοπαρουσιάστηκε στο Street Fighter Alpha 2 και το οποίο ουσιαστικά αντί για super κίνηση έδινε την ικανότητα στους μαχητές για περιορισμένο χρόνο να προκαλούν περισσότερα χτυπήματα με τις απλές και ειδικές επιθέσεις τους. Το vism ήταν ιδανικό για αρχάριους και για όσους δεν μπορούσαν να εκτελέσουν κάποια δύσκολα super combo, όπως επί παραδείγματι αυτά των charge χαρακτήρων.

Το Street Fighter Alpha 3 του 1998 ήταν για πολλούς παίκτες το καλύτερο παιχνίδι της σειράς καθώς εκτός όλων των ανωτέρω περιελάμβανε ένα τύπου RPG mode ονόματι World Tour στο οποίο νικούσατε αντιπάλους και ανεβαίνατε επίπεδα. Εξαιρετικό για single player σε σημείο που δεν μπορώ να καταλάβω την παράλειψή του στα νεώτερα παιχνίδια. Τέλος, το Dramatic Battle επέτρεπε να έχεις και ένα φιλικό μαχητή μαζί σου για βοήθεια με τα μπουνιοκλωτσίδια να δίνουν και να παίρνουν σε μια τρελή μάχη τριών την ίδια στιγμή.

Η αλήθεια του Φανατικού: Η έκδοση του Street Fighter Alpha 3 που τα έχει όλα είναι αυτή του PSP της Sony το 2006, το Street Fighter Alpha 3 MAX. Σαράντα (40) χαρακτήρες παρακαλώ πολύ. Αυτά είναι.

STREET FIGHTER III

118124217379

Προσωπική άποψη: το χειρότερο κομμάτι της σειράς (ναι, ναι ακόμη και από τα Street Fighter EX και Street Fighter The Movie που θάβονται από μερικούς-μερικούς αν και διαφωνώ) για τον πολύ απλό λόγο ότι δεν είχε τους χαρακτήρες που ξέρουμε και αγαπήσαμε τόσα χρόνια.

Το Street Fighter III: The New Generation κυκλοφόρησε το 1997, ήτοι πριν το Street Fighter Alpha 3, μόνο με Ryu και Ken από παλιούς και επί της ουσίας έκανε αυτό που αναφέρει ο τίτλος, παρουσίασε μια νέα γενιά από μαχητές. Σου αρέσει ο Guile; Όχι κύριε, δεν τον έχει. Μα δεν μπορεί να μην έχει M. Bison θα μου πεις. Και όμως σου απαντώ, δεν έχει. Ο πρωταγωνιστής ήταν ένα παλαιστής με το όνομα Alex και ο αρχικακός ο Gill. Είχε και έναν μαχητή με εντελώς (ας μου επιτραπεί η λέξη) κουλό όνομα που θυμίζει εταιρεία παροχής κινητής: Q. Με ξένισε και η αλήθεια είναι ξένισε όλους τους φανατικούς της σειράς, αλλά στο τεχνικό και αισθητικό κομμάτι προσέφερε αρκετά βήματα προς τα μπρος, με καλύτερα sprites, πιο ομαλό animation και την ικανότητα να «αντέχεις» τα χτυπήματα αποκρούοντάς τα χωρίς να βάλεις άμυνα.

Τα Street Fighter III: The New Generation και η αναβαθμισμένη του εκδοχή, το Street Fighter III: 2nd Impact που πρόσθετε τον Akuma από τους παλιούς κυκλοφόρησαν στο Dreamcast της Sega μαζί ως Street Fighter III: Double Impact. Στο Street Fighter III: 3rd Strike του 1999 επέστρεψε και η Chun-Li.

Η αλήθεια του Φανατικού: Ο Gill ήταν ένας χαρακτήρας μισός μπλε και μισός κόκκινος. Στο Street Fighter III σε περίπτωση που ο Gill κοιτούσε από αριστερά προς τα δεξιά και μετά γύριζε να κοιτάξει ανάποδα, τα χρώματα στο σώμα του παρέμεναν σταθερά, σε αντίθεση με παλιότερα επί παραδείγματι την καλύπτρα του ματιού του Sagat που άλλαζε θέση ανάλογα με το που ο χαρακτήρας κοιτούσε, δείγμα της καλύτερης δουλειάς στον τομέα των γραφικών που διέθετε το Street Fighter III.

STREET FIGHTER EX

Street Fighter EX plus Alpha10

Η μετάβαση όλων των αγαπημένων δισδιάστατων παιχνιδιών στις τρεις διαστάσεις ήταν το νέο κύμα που σαν ιός εξαπλωνόταν με ταχύτατους ρυθμούς σε όλα τα franchises από το Sega Saturn και κυρίως με την έλευση του Playstation και Nintendo 64.

Η Capcom συνεργάστηκε με την εταιρεία Arika και μετέφεραν και το Street Fighter στις τρεις διαστάσεις διατηρώντας το δισδιάστατο παιχνίδι, με τη δεύτερη να προσθέτει δικούς της χαρακτήρες, των οποίων τα δικαιώματα κρατά ακόμη αποκλειστικά. Για πολλούς το Street Fighter EX του 1996 αποτελούσε το Street Fighter που ανταγωνιζόταν την ίδια τη σειρά πρωτίστως μιας και το Street Fighter Alpha φώλιαζε στις καρδιές των φανατικών.

Εντούτοις, αν και σε πολλούς δεν άρεσε το ομολογουμένως αργό gameplay, το Street Fighter EX έφερε νέα στοιχεία όπως η δυνατότητα στον παίκτη να γεμίζει μέχρι και τρία μέρη της super μπάρας για να πραγματοποιήσει αλυσίδα συνεχόμενων super combo και τα guard breaks. Επιπλέον, υπήρχε ένα δωμάτιο εκπαίδευσης το οποίο έθετε στους gamers συγκεκριμένη αλληλουχία κινήσεων που έπρεπε να εκτελεστούν προκειμένου να μεταβούν στο επόμενο δυσκολότερο επίπεδο. Το Street Fighter EX plus a ήταν η έκδοση του πρώτου Playstation και ακολουθήθηκε από τα Street Fighter EX 2 plus του 1999 που παρουσίασε τα meteor combos με τη χρήση και των τριών μερών του μετρητή super και το Street Fighter EX3 του 2000 με τα tag combos που λανσαρίστηκε μαζί με το Playstation 2.

Η αλήθεια του Φανατικού: Ο χαρακτήρας Skullomania της Arika που πρωτοεμφανίστηκε στο Street Fighter EX έπαιξε και στο παιχνίδι Fighter Maker ενώ οι Allen και Blair στο Fighting Layer της Namco.

STREET FIGHTER THE MOVIE

street-fighter-movie-cast

Σε μια προσπάθεια να μας πείσει η Capcom πως της άρεσε η ταινία με τον πολύ JeanClaude van Damme, μας παρουσίασε το 1995 ένα Street Fighter με ψηφιοποιημένους ηθοποιούς αλά Mortal Kombat. Η έκδοση για τα Arcades ήταν καλή (είχε και αίμα) αλλά η έκδοση για το Playstation αίσχος.

Η αλήθεια του Φανατικού: Η Kylie Minogue έπαιζε την Cammy στην ταινία Street Fighter. Σίγουρα το ξέρατε αλλά δεν μπορούσα να μην το πω!

STREET FIGHTER IV

bob1rkhqqrc1a2mudbsn

Η Capcom στη γενιά των HD κονσολών δεν μπορούσε να μείνει στα sprites. Από την άλλη δεν μπορούσε να παρουσιάσει ένα Street Fighter EX 4 καθώς δεν ήταν ιδιαίτερα επιτυχημένο. Χρειαζόταν μια συνταγή που θα την ανέβαζε πάλι στην κορυφή.

Τι είχε κάνει πολύ καλά; Το Street Fighter II. Συνεπώς πήρε όλα τα καλά του και το έκανε τρισδιάστατο και δημιούργησε το Street Fighter IV.

Τι να πρωτοπείς για αυτό το παιχνίδι; Για την απερίγραπτα εξαίσια αρτιστική δουλειά του τομέα των γραφικών; Για το μελετημένο gameplay; Για το πλήθος των χαρακτήρων και την προσοχή στη λεπτομέρεια; Για μένα τον παλιό ήταν πάνω απ’ όλα μια νοσταλγία που ζωντάνεψε ξανά. Παίζοντάς το ένιωσα πάλι εκείνα τα καλοκαιρινά μεσημέρια του 1990κάτι. Όλοι οι χαρακτήρες για τους οποίους νοιαζόσουν ήρθαν με την αναβαθμισμένη έκδοση Super Street Fighter IV. Όλες οι κινήσεις, οι μουσικές, τα combos ήταν εκεί. Και μαζί τους νέες τεχνικές όπως η focus attack η οποία χτυπούσε τον αντίπαλο ακόμη και σε άμυνα και το ultra combo με τη χρήση ειδικής μπάρας που γέμιζε μόνο όταν έτρωγες ξύλο.

Το Street Fighter IV του 2008 κατηγορήθηκε γιατί έφερε πάλι τις πολλές αναβαθμισμένες εκδόσεις του. Μετά το Super Street Fighter IV του 2009 σειρά είχε το Super Street Fighter IV Arcade Edition και το Ultra Street Fighter IV με το οποίο οι χαρακτήρες έφτασαν τους 44.

Βλέποντας όμως την ιστορία αυτού του παιχνιδιού, είναι δυνατόν να κατηγορηθεί το Street Fighter IV για πολλές εκδόσεις; Αυτό ήταν και αυτό είναι το Street Fighter. Ίσως τώρα με τον ερχομό του Street Fighter V όλα να αλλάξουν. Ίσως και όχι. Ένα είναι σίγουρο:

Κάτω, διαγώνια κάτω-μπροστά, μπροστά και μπουνιά = Hadouken.

Profile photo of Nicilos

Nicilos

Οι γιατροί από μωρό θεώρησαν ότι ο Nicilos ήταν θυμήρες θαύμα της φύσης που θα ζούσε αμφιλαφή έτη. Τα πρώτα του δώρα ήταν ένα κόκκινο καπέλο με "Μ" στο κέντρο και ένα μάστερ ξίφος που κατατροπώνει το κακό. Η πρώτη του λέξη ήταν: Hadouken!
Profile photo of Nicilos
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Leave a comment

You must be logged in to post a comment.

POPULAR POSTS

Latest work

1 on 1 lol tournament keratsini 50x70 template 10689685_859016607494014_5371789580245910024_n 1525398_1568960133348246_6427906084529944763_n Print 10341741_742826389126521_2698007995995550771_n